Tonade Rutor - Vilka regler finns det?

Kommentera
 

Tonade rutor är praktiska för minskad insyn, värmeskydd och estetik. Om man söker runt på nätet hittar man mycket olika råd. Dessa är oftast baserad på vad man själv har fått höra på bilprovningen eller av någon annan som säger sig ha koll. Men innan man utrustar sin bil med tonade rutor eller solfilm är det otroligt viktigt att man tar reda på exakt vilka bestämmelser som gäller kring detta istället för att lita på hörsägen..

Icke tillåten toning av rutorna kan medföra att ens bil inte passerar besiktning eller att man blir stoppad, bötfälld och tvingad att åtgärda samt ombesikta sitt fordon. 

De lagar och föreskrifter som finns kring tonade rutor i Sverige har skrivits av två orsaker. Dels för att skydda andra trafikanter mot bländande reflektioner samt för att garantera att fordonets förare har tillräckligt god sikt utåt för att kunna köra på ett säkert sätt.

Den absolut viktigaste texten man bör konsultera när det gäller tonade rutor är “Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar”(TSFS 2013:63).

I denna lunta finner man i 31 kap. Sikt och sikthjälpmedel följande:

Rutor:

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

 

10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

 

Detta är är grunden för hur man får tona sina rutor i Sverige. Det finns dock en ganska stor inkonsekvens i hur dessa lagar efterföljs i praktiken. Vad det gäller bakruta och bakre sidrutor är det många som passerat igenom flera besiktningar med mörkare toning än 70%. Det är oftast en mörkare toning på framrutan man brukar få anmärkning på.

Man bör undvika en alltför mörk toning av sina rutor och har man en löstagbar solfilm kan man ta bort denna innan man tar sin bil till besiktning.

I fall toningen håller sig inom de begränsningar som TSFS 2013:63 kan det vara en god idé att kunna visa på detta och stå på sig om man får anmärkning på sina rutor av besiktningsman eller polis. Somliga av dessa har valt att tolka reglerna som att ALL toning av rutor är förbjuden men så är det alltså inte.

 

Du kan hitta TSFS 2013:63 och många andra lagar och förordningar gällande fordon och vägtrafik online hos Transportstyrelsen.